AV Safe Operation

Das Aufgabengebiet der Forschungsgruppe Fahrerassistenz und Sicherheit umfasst zum einen Themen zur Unfallforschung und zur integralen Sicherheit von Fahrzeugen. Zum anderen werden Forschungsprojekte zu Fahrerinformations-  und Fahrerassistenzsystemen durchgeführt.

Neben der Entwicklung der technischen Systeme stehen die Interaktion mit dem Fahrer und die Beurteilung durch den menschlichen Fahrer im Forschungsfokus dieser Gruppe.

Dabei kommt ein breiter Methodenmix zum Einsatz. Die wesentlichen Methoden dieser Gruppe sind Crash- u. Fahrdynamiksimulation, Hardware-in-the-Loop Simulation und Durchführung von Studien mit dem dynamischen Fahrsimulator.

Kontakt: Dr.-Ing. Frank Diermeyer

Projekte

Motorradergonomie im Kontext der Fahrsimulation

Ansprechpartner: Dorothea Wildner, M.Sc.

Fahrsimulator

Ansprechpartnerin:  Maria Wolf, M. Sc.

SafeStream

Ansprechpartnerin: Maria Wolf, M.Sc.

Abgeschlossene Projekte

UNICARagil

Ansprechpartner: ftm@ed.tum.de

 

5GCroCo

Ansprechpartner: ftm@ed.tum.de

Applikation von Fahrdynamikregelsystemen

Projekt Abgeschlossen - Ansprechpartner: Dr.-Ing. Frank Diermeyer

Sicherheitskonzept für hochautomatisiertes Fahren

Projekt Abgeschlossen - Ansprechpartner: ftm@ed.tum.de

 

Fahrzeugsicherheit von Mikro-Kfz

Projekt Abgeschlossen - Ansprechpartner: ftm@ed.tum.de

 

UR:BAN - Teilprojekt MMI

Projekt Abgeschlossen - Ansprechpartner: ftm@ed.tum.de

 

UR:BAN - Teilprojekt Simulation

Projekt Abgeschlossen - Ansprechpartner: ftm@ed.tum.de

 

ViFa – Virtueller Fahrtrainer

Projekt Abgeschlossen - Ansprechpartner: ftm@ed.tum.de

 

Workloadmanagement

Projekt Abgeschlossen - Ansprechpartner: ftm@ed.tum.de

 


Veröffentlichungen

2022

  • Schimpe, Andreas; Feiler, Johannes; Hoffmann, Simon; Majstorovic, Domagoj; Diermeyer, Frank: Open Source Software for Teleoperated Driving. 2022 International Conference on Connected Vehicle and Expo (ICCVE), IEEE, 2022 mehr…

2021

  • Fank, Jana; Diermeyer, Frank: “Look Me in the Eyes!” Analyzing the Effects of Embodiment in Humanized Human-Machine Interaction in Heavy Trucks. 2021 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV), IEEE, 2021 mehr…
  • Fank, Jana; Knies, Christian; Diermeyer, Frank: Analysis of a Human-Machine Interface for Cooperative Truck Overtaking Maneuvers on Freeways: Increase Success Rate and Assess Driving Behavior during System Failures. Multimodal Technologies and Interaction 5 (11), 2021, 69 mehr…
  • Fank, Jana; Knies, Christian; Diermeyer, Frank: After You! Design and Evaluation of a Human Machine Interface for Cooperative Truck Overtaking Maneuvers on Freeways. 13th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications, ACM, 2021 mehr…
  • Hauenstein, Juergen; Gromer, Jakob; Mertens, Jan; Diermeyer, Frank; Kraus, Sven: Collective Perception: Impact on Fuel Consumption for Heavy Trucks. Proceedings of the 7th International Conference on Vehicle Technology and Intelligent Transport Systems, SCITEPRESS - Science and Technology Publications, 2021 mehr…
  • Hoffmann, Simon; Diermeyer, Frank: Systems-theoretic Safety Assessment of Teleoperated Road Vehicles. Proceedings of the 7th International Conference on Vehicle Technology and Intelligent Transport Systems, SCITEPRESS - Science and Technology Publications, 2021 mehr…
  • Schimpe, Andreas; Hoffmann, Simon; Diermeyer, Frank: Adaptive Video Configuration and Bitrate Allocation for Teleoperated Vehicles. 2021 IEEE Intelligent Vehicles Symposium Workshops (IV Workshops), IEEE, 2021 mehr…
  • Schölkopf, Lasse; Kneuper, Alicia; Hutmann, Veronika; Diermeyer, Frank: Methods for Reducing the Complexity of Driving Workplaces in Commercial Vehicles. In: Advances in Human Aspects of Transportation. Springer International Publishing, 2021 mehr…
  • Schölkopf, Lasse; Kneuper, Alicia; Hutmann, Veronika; Diermeyer, Frank: Methods for Reducing the Complexity of Driving Workplaces in Commercial Vehicles. In: Advances in Human Aspects of Transportation. Springer International Publishing, 2021 mehr…
  • Schölkopf, Lasse; Wolf, Maria-Magdalena; Hutmann, Veronika; Diermeyer, Frank: Conception, Development and First Evaluation of a Context-Adaptive User Interface for Commercial Vehicles. 13th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications, ACM, 2021 mehr…
  • Stahl, Tim; Diermeyer, Frank: Online Verification Enabling Approval of Driving Functions -Implementation for a Planner of an Autonomous Race Vehicle. IEEE Open Journal of Intelligent Transportation Systems, 2021, 1-1 mehr…
  • Werle, Arthur; Diermeyer, Frank: An Investigation of Smart Glasses for Motorcyclists as a Head-Up-Display Device - Performed on a Riding Simulator. In: Advances in Human Aspects of Transportation. Springer International Publishing, 2021 mehr…

2020

  • Feiler, Johannes; Hoffmann, Simon; Diermeyer, Dr. Frank: Concept of a Control Center for an Automated Vehicle Fleet. 2020 IEEE 23rd International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), IEEE, 2020 mehr…
  • Georg, Jean-Michael; Feiler, Johannes; Hoffmann, Simon; Diermeyer, Frank: Sensor and Actuator Latency during Teleoperation of Automated Vehicles. 2020 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV), IEEE, 2020 mehr…
  • Georg, Jean-Michael; Putz, Elena; Diermeyer, Frank: Longtime Effects of Videoquality, Videocanvases and Displays on Situation Awareness during Teleoperation of Automated Vehicles*. 2020 IEEE International Conference on Systems, Man, and Cybernetics (SMC), IEEE, 2020 mehr…
  • Mertens, J.C.; Erb, D.; Kraus, S.; Diermeyer, F.: ITS-G5 Antenna Position on Trucks. 2020 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV), IEEE, 2020 mehr…
  • Ponn, Thomas; Breitfus, Matthias; Yu, Xiao; Diermeyer, Frank: Identification of Challenging Highway-Scenarios for the Safety Validation of Automated Vehicles Based on Real Driving Data. 2020 Fifteenth International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies (EVER), IEEE, 2020 mehr…
  • Ponn, Thomas; Kröger, Thomas; Diermeyer, Frank: Identification and Explanation of Challenging Conditions for Camera-Based Object Detection of Automated Vehicles. Sensors 20 (13), 2020, 3699 mehr…
  • Riedmaier, Stefan; Danquah, Benedikt; Schick, Bernhard; Diermeyer, Frank: Unified Framework and Survey for Model Verification, Validation and Uncertainty Quantification. Archives of Computational Methods in Engineering, 2020 mehr…
  • Riedmaier, Stefan; Ponn, Thomas; Ludwig, Dieter; Schick, Bernhard; Diermeyer, Frank: Survey on Scenario-Based Safety Assessment of Automated Vehicles. IEEE Access 8, 2020, 87456-87477 mehr…
  • Riedmaier, Stefan; Schneider, Daniel; Watzenig, Daniel; Diermeyer, Frank; Schick, Bernhard: Model Validation and Scenario Selection for Virtual-Based Homologation of Automated Vehicles. Applied Sciences 11 (1), 2020, 35 mehr…
  • Schimpe, Andreas; Diermeyer, Frank: Steer with Me: A Predictive, Potential Field-Based Control Approach for Semi-Autonomous, Teleoperated Road Vehicles. 2020 IEEE 23rd International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), IEEE, 2020 mehr…
  • Stahl, Tim; Betz, Johannes: An Open-Source Scenario Architect for Autonomous Vehicles. 2020 Fifteenth International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies (EVER), IEEE, 2020 mehr…
  • Stahl, Tim; Eicher, Matthis; Betz, Johannes; Diermeyer, Frank: Online Verification Concept for Autonomous Vehicles – Illustrative Study for a Trajectory Planning Module. 2020 IEEE 23rd International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), IEEE, 2020 mehr…

2019

  • Fank, Jana; Krebs, Philipp; Diermeyer, Frank: Analyse von Lkw-Überholmanövern auf Autobahnen für die Entwicklung kooperativer Fahrerassistenzsysteme. Forschung im Ingenieurwesen, 2019 mehr…
  • Fank, Jana; Lienkamp, Markus: “I’m Your Personal Co-Driver—How Can I Assist You?” Assessing the Potential of Personal Assistants for Truck Drivers. In: Advances in Intelligent Systems and Computing. Springer International Publishing, 2019 mehr…
  • Fank, Jana; Richardson, Natalie T.; Diermeyer, Frank: Anthropomorphising driver-truck interaction: a study on the current state of research and the introduction of two innovative concepts. Journal on Multimodal User Interfaces 13 (2), 2019, 99-117 mehr…
  • Fank, Jana; Santen, Leon; Knies, Christian; Diermeyer, Frank: “Should We Allow Him to Pass?” Increasing Cooperation Between Truck Drivers Using Anthropomorphism. In: Advances in Human Factors of Transportation. Springer International Publishing, 2019 mehr…
  • Georg, Jean-Michael; Diermeyer, Frank: An Adaptable and Immersive Real Time Interface for Resolving System Limitations of Automated Vehicles with Teleoperation. 2019 IEEE International Conference on Systems, Man and Cybernetics (SMC), IEEE, 2019 mehr…
  • Knies, Christian; Leonhard Hermansdorfer; Frank Diermeyer: Cooperative Maneuver Planning for Highway Traffic Scenarios based on Monte-Carlo Tree Search. AAET 2019 – Automatisiertes und vernetztes Fahren, 2019 mehr…
  • Knies, Christian; Fank, Jana; Diermeyer, Frank: How to Measure Cooperation? Cost Functions for Cooperative Maneuver Planning on Highways*. 2019 IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC), IEEE, 2019 mehr…
  • Ponn, T; Fratzke, D; Gnandt, C; Lienkamp, M: Towards certification of autonomous driving: Systematic test case generation for a comprehensive but economically-feasible assessment of lane keeping assist algorithms. VEHITS 2019 - Proceedings of the 5th International Conference on Vehicle Technology and Intelligent Transport Systems, 2019 mehr…
  • Ponn, Thomas; Christian Gnandt; Frank Diermeyer: An Optimization-based Method to Identify Relevant Scenarios for Type Approval of Automated Vehicles. ESV - International Technical Conference on The Enhanced Safety of Vehicles, 2019 mehr…
  • Ponn, Thomas; Muller, Fabian; Diermeyer, Frank: Systematic Analysis of the Sensor Coverage of Automated Vehicles Using Phenomenological Sensor Models*. 2019 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV), IEEE, 2019 mehr…

2018

  • Diermeyer, Frank; Lienkamp, Markus; Bengler, Klaus; et. Al.: UNICARagil - Disruptive modulare Architektur für agile, automatisierte Fahrzeugkonzepte. Volume 1 / 2018 27th Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology 2018 Aachen, 2018, 8 Oct 2018-10 Oct 2018; Aachen : Aachener Kolloquium Fahrzeug mehr…
  • Fank, Jana; Philipp, Krebs; Diermeyer, Frank: Analyse von Lkw-Überholmanövern auf Autobahnen für die Entwicklung kooperativer Fahrerassistenzsysteme. 34. VDI/ VW-Gemeinschaftstagung: Fahrerassistenzsysteme und automatisiertes Fahren, 2018 mehr…
  • Feig, Philip; Schatz, Julian; Gschwendtner, Klaus; Lienkamp, Markus: Prospective and Monetary Effectiveness Assessment Method for Advanced Driver Assistance Systems-Usage of Naturalistic Driving Studies and Experimental System Tests. IEEE Intelligent Transportation Systems Magazine 10 (4), 2018, 10-23 mehr…
  • Georg, Jean-Michael; Feiler, Johannes; Diermeyer, Frank; Lienkamp, Markus: Teleoperated Driving, a Key Technology for Automated Driving? Comparison of Actual Test Drives with a Head Mounted Display and Conventional Monitors*. 2018 21st International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), IEEE, 2018 mehr…
  • Richardson, N.T.; Lehmer, C.; Lienkamp, M.; Michel, B.: Conceptual design and evaluation of a human machine interface for highly automated truck driving. 2018 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV), IEEE, 2018 mehr…
  • Riedmaier, Stefan; Jonas Nesensohn, Christian Gutenkunst, Tobias Düser, Bernhard Schick, Houssem Abdellatif: Validation of X-in-the-Loop Approaches for Virtual Homologation of Automated Driving Functions. 11th Graz Symposium Virtual Vehicle, 2018 mehr…
  • Schatz, Julian; Eser, Manuel; Feig, Philip; Gwehenberger, Johann; Borrack, Marcel; Lienkamp, Markus: Method to Derive Monetarily Effective Parameters for ADAS at Parking and Maneuvering. SAE Technical Paper Series, SAE International, 2018 mehr…

2017

  • Sadeghipour, Emad: A New Approach to Assess and Optimize the Frontal Crash Compatibility of Vehicle Structures. Universitätsbibliothek der TU München, 2017 mehr…
  • Borrack, Marcel; Johann Gwehenberger, Julian Schatz, Philip Feig: Aktuelle Forschungsergebnisse zur Wirksamkeit von Fahrerassistenzsystemen mit zunehmendem Automatisierungsgrad. VKU, Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik (11), 2017, 378-385 mehr…
  • Fank, Jana; Christian Knies, Frank Diermeyer, Lorenz Prasch, Jakob Reinhardt, Klaus Bengler: Factors for User Acceptance of Cooperative Assistance Systems: A Two-Step Study Assessing Cooperative Driving. 8, 2017 mehr…
  • Feig, Philip; Julian Schatz, Christian Dörfler, Markus Lienkamp: Test Protocol Driver Assistance Systems Parking and Maneuvering. Lehrstuhl für Fahrzeugtechnik, 2017, mehr…
  • Feig, Philip; Julian Schatz; Markus Lienkamp: Monetary and Prospective Benefit Assessment Method for Advanced Driver Assistance Systems. 25th International Technical Conference on Enhanced Safety of Vehicles (ESV), 2017 mehr…
  • Feig, Philip; König, Adrian; Gschwendtner, Klaus; Lohrer, Jurgen; Schatz, Julian; Lienkamp, Markus: Deriving system parameters of a 360° low speed autonomous emergency braking driver assistance system for parking and maneuvering based on naturalistic driving studies. 2017 IEEE International Conference on Vehicular Electronics and Safety (ICVES), IEEE, 2017 mehr…
  • Georg, J.-M., Thomas Hecht, Prof. Dr. Markus Lienkamp,Cheng Wang: Development of a human driver model during highly automated driving for the ASIL controllability classification. 8. Tagung Fahrerassistenz, 2017 mehr…
  • Hofauer, Sonja: Fahrer-Fahrzeug-Interaktion einer automatisierten, kraftstoffeffizienten Fahrzeuglängsführung. Universitätsbibliothek der TU München, 2017 mehr…
  • Sadeghipour, Emad; Danquah, Benedikt Ohene; Lienkamp, Markus: Acceleration-based criterion for intrusions in frontal impacts. International Journal of Crashworthiness 22 (1), 2017, 83-94 mehr…
  • Schatz, Julian; Feig Philip, Gwehenberger Johann, Borrack Marcel, Lienkamp Markus: Risk Evaluation of Sensor Damage and Monetary Potential Estimation of Sensor Relocation Using Insurance In-Depth Accident Data. 2. ADAC Symposium für Unfallforschung und Sicherheit im Straßenverkehr - UFO 2017, 2017 mehr…
  • Schatz, Julian; Feig, Philip; Lienkamp, Markus: Evaluation of Future Advanced Driver Assistance Systems Using Property Damage Insurance Claims. 25th International Technical Conference on Enhanced Safety of Vehicles (ESV), 2017 mehr…
  • Wittmann, David; Lienkamp, Markus; Wang, Cheng: Method for comprehensive and adaptive risk analysis for the development of automated driving. 2017 IEEE 20th International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), IEEE, 2017 mehr…

2016

  • Christoph Sippl, Florian Bock, David Wittmann, Harald Altinger, and Reinhard German: From Simulation Data to Test Cases for Fully Automated Driving and ADAS - A Multilayer Model Concept. 28th International Conference on Testing Software and Systems (ICTSS-2016), 2016 mehr…
  • Feig, Philip; Klaus Gschwendtner, Julian Schatz, Markus Lienkamp: Vehicle Risk Evaluation in Low Speed Accidents: Consequences for Relevant Test Scenarios. International Journal of Mechanical, Aerospace, Industrial, Mechatronic and Manufacturing Engineering 10 (8), 2016, 1369-1376 mehr…
  • Gauerhof, Lydia; Anito Bilic; Christian Knies; Frank Diermeyer: Integration of a dynamic model in a driving simulator to meet requirements of various levels of automatization. Intelligent Vehicles Symposium (IV), 2016, 292-297 mehr…
  • Hosseini, A., Richthammer, F., Lienkamp, M.: Predictive haptic feedback for safe lateral control of teleoperated road vehicles in Urban Areas. IEEE Vehicular Technology Conference, 2016 mehr…
  • Hosseini, Amin; Lienkamp Markus: Predictive safety based on track-before-detect for teleoperated driving through communication time delay. Intelligent Vehicles Symposium (IV), 2016, 165-172 mehr…
  • Hosseini, Amin; Lienkamp Markus: Enhancing telepresence during the teleoperation of road vehicles using HMD-based mixed reality. Intelligent Vehicles Symposium (IV), 2016, 1366-1373 mehr…
  • Hosseini, Amin; Markus Lienkamp: Predictive Safety Based on Track-Before-Detect for Teleoperated Driving Through Communication Time Delay. 83rd IEEE Vehicular Technology Conference, 2016 mehr…
  • Pedro M. d’Orey, Amin Hosseini, Jos´e Azevedo, Frank Diermeyer, Michel Ferreira and Markus Lienkamp: Hail-a-Drone: Enabling teleoperated taxi fleets. Intelligent Vehicles Symposium (IV), 2016, 774-781 mehr…
  • Richardson, Natalie; Doubek, Fabian; Kuhn, Kevin; Stumpf, Annika: Assessing Truck Drivers’ and Fleet Managers’ Opinions Towards Highly Automated Driving. In: Advances in Intelligent Systems and Computing. Springer Nature, 2016, 473-484 mehr…
  • Sadeghipour, Emad; Wehrle, Erich Josef; Lienkamp, Markus: An Approach for the Development and the Validation of Generic Simulation Models for Crash-Compatibility Investigations. SAE International Journal of Transportation Safety, 2016 mehr…
  • Sadeghipour, Emad; Danquah, Benedikt Ohene; Lienkamp, Markus: Acceleration-based criterion for intrusions in frontal impacts. International Journal of Crashworthiness 22 (1), 2016, 83-94 mehr…
  • Stockert Sonja, Andreas Zimmermann, Markus Lienkamp: Mensch-Maschine-Interaktion für eine kraftstoffeffiziente, automatisierte Fahrzeuglängsführung im Nutzfahrzeug. ATZextra (8), 2016, 16-19 mehr…
  • Wallner Johannes, Engel Sebastian, Diermeyer Frank: Predictive Modeling for Vehicle Time-Series Data. 13th International Symposium on Advanced Vehicle Control, AVEC'16, 2016 mehr…
  • Wittmann David, Cheng Wang, Frank Diermeyer: Methodische Definition von sicherem Verhalten hochautomatisierter Fahrzeuge. Fahrerassistenzsysteme und automatisiertes Fahren 2016, 201632. VDI/VW Gemeinschaftstagung mehr…

2015

  • Anja Schneider: Feldeffektivitätsanalyse integraler Sicherheitssysteme. Cuvillier Verlag, 2015 mehr…
  • Aria Mardalizad, Emad Sadeghipour, Markus Lienkamp: Development of a Tool for Automatic Calibration of Material Models in LS-DYNA. 10th European LS-DYNA Conference, 2015 mehr…
  • Chucholowski, Frederic: Eine vorausschauende Anzeige zur Teleoperation von Straßenfahrzeugen – Beseitigung von Zeitverzögerungseffekten im Fahrer-Fahrzeug-Regelkreis. Dr. Hut, 2015 mehr…
  • Feig, P., Gschwendtner, K., Lienkamp, M.: Klassifizierung des Beschädigungsrisikos von Fahrzeugen unter dem Einfluss von Fahrerassistenzsystemen. 7. Tagung Fahrerassistenz, 2015 mehr…
  • Gauerhof, L., Kürzl, A., Lienkamp, M.: ADAS for the Communication between Automated and Manually Driven Cars. 7. Tagung Fahrerassistenz, 2015 mehr…
  • Gnatzig, Sebastian: Trajektorienbasierte Teleoperation von Straßenfahrzeugen auf Basis eines Shared-Control-Ansatzes. Universitätsbibliothek der TU München , 2015 mehr…
  • Gschwendtner, Klaus: Sachschadenanalyse zur Potenzialermittlung von Fahrerassistenzsystemen - von der Unfalltypen-Erweiterung zum Kundenwert. Verlag Dr. Hut, 2015 mehr…
  • Gschwendtner, Klaus; Philip Feig, Miklós Kiss, Markus Lienkamp: Prospective Estimation of the Effectiveness of Driver Assistance Systems in Property Damage Accidents. 24th ESV 2015 International Technical Conference on the Enhanced Safety of the Vehicles, 2015 mehr…
  • Heyes, Daniel; Daun, Thomas J.; Zimmermann, Andreas; Lienkamp, Markus: The Virtual Driving Coach - design and preliminary testing of a predictive eco-driving assistance system for heavy-duty vehicles. European Transport Research Review, 2015 mehr…
  • Hierlinger, Thomas: Evaluation der lateralen Pre-Crash-Insassenverschiebung im Seitenaufprall von leichten Elektrofahrzeugen. Verlag Dr. Hut, 2015 mehr…
  • Hierlinger, Thomas; M. Lienkamp, J. Unger, T. Unselt: Potential of a Precrash Lateral Occupant Movement in Side Collisions of (Electric) Minicars. Traffic Injury Prevention 16, 2015, 153-158 mehr…
  • Hosseini, A., Lienkamp, M.: Fahrerassistenzsysteme zur präzisen und sicheren Steuerung von teleoperierten Straßenfahrzeugen. 7. Tagung Fahrerassistenz, 2015 mehr…
  • Lutz, Lennart S.; Frank Diermeyer, Markus Lienkamp: Rechtliche Aspekte beim automatisierten und teleoperierten Fahren. ATZextra (7), 2015, 38-41 mehr…
  • Richardson, Natalie; Sonja Stockert, Michael Sinning, Michael Fries, Markus Lienkamp: Highly automated truck driving: how can drivers safely perform sport exercises on the go? Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications, 2015, 84-87 mehr…
  • Sadeghipour, E.; Bilic, A.; Lienkamp, M.: Proposal of a Fundamental Definition for Crash Compatibility. 10. VDI-Tagung Fahrzeugsicherheit, 2015 mehr…
  • Sadeghipour, Emad; Morris Fischer, Fabian Duddeck, Markus Lienkamp, Raffaele Ciardiello: Critical Review of the Current Assessment Approaches for Frontal Crash Compatibility Regarding the Evaluation of Structural Interaction. 24th ESV 2015 International Technical Conference on the Enhanced Safety of the Vehicles, 2015 mehr…
  • Stockert, Sonja; Natalie Tara Richardson, Markus Lienkamp: Driving in an increasingly automated world – approaches to improve the driver-automation interaction. 6th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics, 2015 mehr…
  • Tang Chen, Tito Lu: Methoden zur Verbesserung der Steuerung von Teleoperierten Fahrzeugen. Universitätsbibliothek der TU München , 2015 mehr…
  • Wallner, J., Engel, S.,Diermeyer, F., Lienkamp, M.: Big Data zur prädiktiven Sicherheitserhöhung in Fahrzeugen. 7. Tagung Fahrerassistenz, 2015 mehr…
  • Wittmann, D., Wang, C., Lienkamp, M.: Definition and identification of system boundaries of highly automated driving. 7. Tagung Fahrerassistenz, 2015 mehr…

2014

  • Chucholowski, Frederic; Tito Tang, Markus Lienkamp: Teleoperated Driving. Robust and Secure Data Connections. ATZ elektronik worldwide (1), 2014, 42-45 mehr…
  • Chucholowski, Frederic; Tito Tang, Markus Lienkamp: Teleoperiertes Fahren – Sichere und robuste Datenverbindungen. ATZ elektronik 9 (1), 2014, 60-63 mehr…
  • Gnatzig, Sebastian; Frederic Chucholowski, Tito Tang and Markus Lienkamp: A system design for teleoperated road vehicles. ICINCO 2013 - Proceedings of the 10th International Conference on Informatics in Control, Automation and Robotics, 201410th International Conference on Informatics in Control, Automation and Robotics, ICINCO 2013, 231-238 mehr…
  • Gschwendtner, K. ; Lienkamp, M. ; Kiss, M.: Prospective Analysis-Method for Estimating the Effect of Advanced Driver Assistance Systems on Property Damage. 17th International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), 2014, 372-377 mehr…
  • Hierlinger, Thomas; Christiane Netzker, Johann Unger, Mahsa Khazami, M. Lienkamp: Vorstellung innovativer Schutzsysteme eines Seitenaufprallschutzkonzepts für Kleinstfahrzeuge mit Potentialbetrachtung anhand von FE-Simulationen. crash.tech 2014, 2014 mehr…
  • Hosseini, Amin; Bacara, Daniel; Lienkamp, Markus: A system design for automotive augmented reality using stereo night vision. Intelligent Vehicles Symposium Proceedings, 2014 IEEE, 2014, 127 - 133 mehr…
  • Hosseini, Amin; Thomas Wiedemann, Markus Lienkamp: Interactive Path Planning for Teleoperated Road Vehicles in Urban Environments. 17th International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), 2014, 400-405 mehr…
  • Sadeghipour, E., Duddeck, F., Lienkamp, M.: Crash Compatibility of Microcars: A Study on Current Test Approaches. crash.tech 2014, 2014 mehr…
  • Tang, T., Vetter, P., Finkl, S., Figel, K., Lienkamp, M.: Teleoperated road vehicles - The "Free Corridor" as a safety strategy approach. 2nd International Conference on Mechanical Design and Power Engineering, ICMDPE 2013, 2014Applied Mechanics and Materials Volume 490-491, 1399-1409 mehr…
  • Tang, Tito; Frederic Chucholowski, Markus Lienkamp: Teleoperated driving, basics and system design. ATZworldwide (2), 2014, 16-19 mehr…
  • Tang, Tito; Frederic Chucholowski, Markus Lienkamp: Teleoperiertes Fahren. Grundlagen und Systementwurf. ATZ 116 (2), 2014, 30-33 mehr…
  • Wallner, Johannes; Tito Tang, Markus Lienkamp: Development of an Emergency Braking System for Teleoperated Vehicles Based on Lidar Sensor Data. 11th International Conference on Informatics in Control, Automation and Robotics (ICINCO 2014), 2014, 569-576 mehr…
  • Wittmann, David; Frederic Chucholowski, Markus Lienkamp: Improving Lidar Data Evaluation for Object Detection and Tracking Using a Priori Knowledge and Sensorfusion. 11th International Conference on Informatics in Control, Automation and Robotics (ICINCO 2014), 2014 mehr…

2013

  • Chucholowski, F., Gnatzig, G., Tang, T., Hosseini, A., Lienkamp, M.: Teleoperiertes Fahren - Aktuelle Entwicklungen. 6. Tagung Fahrerassistenz, 2013 mehr…
  • Chucholowski, F., Sauer, M., Lienkamp, M.: Evaluation of Display Methods for Teleoperation of Road Vehicles. ICIUS 2013, 9th International Conference on Intelligent Unmanned Systems, 2013 mehr…
  • Chucholowski, F.; Büchner, S.; Reicheneder, J.; Lienkamp, M.: Prediction Methods for Teleoperated Road Vehicles. CoFAT, 2013 mehr…
  • Daun, Thomas J.; Daniel G. Braun, Christopher Frank, Stephan Haug, Markus Lienkamp: Evaluation of Driving-behavior and the Efficacy of a Predictive Eco-Driving Assistance System for Heavy Commercial Vehicles in a Driving Simulator Experiment. 16th International IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems ITSC, 2013, 2379 - 2386 mehr…
  • Gnatzig, Sebastian; Frederic Chucholowski, Tito Tang, Markus Lienkamp: A System Design for Teleoperated Road Vehicles. Proceedings of the 10th International Conference on Informatics in Control, Automation and Robotics, 2013, 231-238 mehr…
  • Gschwendtner, Klaus; M. Kiss, J. Gwehenberger, M. Lienkamp: „In-Depth“-Sachschadenanalyse – Anforderungen und Potentiale. 6. Tagung Fahrerassistenz, 2013 mehr…
  • Heyes, D.; Daun, T.; Zimmermann, A.; Lienkamp, M.: Der Virtuelle Fahrtrainer - ein prädiktives Verbrauchsassistenzsystem für schwere Nutzfahrzeuge. 6. Tagung Fahrerassistenz, 2013 mehr…
  • Hierlinger, Thomas; C. Netzker, J. Unger, M. Lienkamp: Aktive seitliche Insassenverschiebung im Seitenaufprall. 9. VDI-Tagung „Fahrzeugsicherheit“, 2013 mehr…
  • Lutz, Lennart S.; Tito Tang, Markus Lienkamp: Die rechtliche Situation von teleoperierten und autonomen Fahrzeugen. Neue Zeitschrift für Verkehrsrecht NZV 26 (2), 2013, 57-63 mehr…
  • Netzker, Christiane; Rüdiger Lang, Lutz Quedenbaum, Benedict Schonlau, Thomas Hierlinger: Elektrokleinstfahrzeuge: Herausforderung an die Fahrzeugsicherheit. ATZ extra, 2013, 24-28 mehr…
  • Seitz, Maria; Daun, Thomas J.; Zimmermann, Andreas; Lienkamp; Markus: Measurement of Electrodermal Activity to Evaluate the Impact of Environmental Complexity on Driver Workload. Proceedings of the FISITA 2012 World Automotive Congress, Springer-Verlag, 2013 mehr…
  • Tang, Tito; Frederic Chucholowski, Min Yan and Prof. Dr. Markus Lienkamp: A Novel Study on Data Rate by the Video Transmission for Teleoperated Road Vehicles. ICIUS 2013, 9th International Conference on Intelligent Unmanned Systems, 2013 mehr…
  • Tang, Tito; Jan Kurkowski and Markus Lienkamp: Teleoperated Road Vehicles: A Novel Study on the Effect of Blur on Speed Perception. International Journal of Advanced Robotic Systems (10), 2013 mehr…

2012

  • Daniel Heyes, Andreas Zimmermann, Dominik Raudszus, Xaver Römersperger, Markus Lienkamp: Systematische Bewertung des Fahrereinflusses auf die Transporteffizienz von Nutzfahrzeugen. 5. Tagung Fahrerassistenz, 2012 mehr…
  • Daun, T. J.; Lienkamp, M.: Spielend Fahren: Gamification-Konzept für Fahrerassistenzsysteme. VDI-Berichte 2179, 20126. VDI Fachtagung USEWARE 2012 Mensch - Maschine - Interaktion, 269-282 mehr…
  • Gnatzig, S.; Haas, E.; Lienkamp, M.: Die Teleoperation als Ansatz zur fahrerlosen Fahrzeugführung. 5. Tagung Fahrerassistenz, 2012 mehr…
  • Gnatzig, S.; Schuller, F.; Lienkamp, M.: Human-machine interaction as key technology for driverless driving - A trajectory-based shared autonomy control approach. 2012 IEEE RO-MAN, 2012The 21st IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication, 913-918 mehr…
  • Lutz, L.; Tang, T.; Lienkamp, M.: Analyse der rechtlichen Situation von teleoperierten und autonomen Fahrzeugen. 5. Tagung Fahrerassistenz, 2012 mehr…
  • Maria Seitz, Andreas Zimmermann, Markus Lienkamp: Möglichkeiten zur kontinuierlichen Schätzung der Fahrerbeanspruchung im Serienfahrzeug. 28. VDI-VW-Gemeinschaftstagung Fahrerassistenz und Integrierte Sicherheit, 2012 mehr…
  • S. Gnatzig, F. Schuller, M. Lienkamp: Human-Machine Interaction as Key Technology for Driverless Driving - A Trajectory-Based Shared Autonomy Control Approach. 21st IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication, 2012IEEE RO-MAN, 913-918 mehr…
  • Seitz, M.; Feldmeier, D.; Zimmermann, A.; Lienkamp, M.: Eine Feldstudie zur Erfassung der kognitiven Beanspruchung von Lkw-Fahrern. 2. Commercial Vehicle Technology Symposium, 2012CVT 2012 – March 13–15, 2012, Kaiserslautern, 59-68 mehr…
  • Seitz, M.; Frankl, S.; Zimmermann, A.; Lienkamp, M.: Die Bedeutsamkeit verschiedener Einflüsse auf die Fahrerbeanspruchung im Nutzfahrzeug. 5. Grazer Nutzfahrzeug Workshop, 2012 mehr…
  • Seitz, M.; Frankl, S.; Zimmermann, A.; Lienkamp, M.: Die Bedeutsamkeit verschiedener Einflüsse auf die Fahrerbeanspruchung im Nutzfahrzeug. 5. Grazer Nutzfahrzeug Workshop 2012, 2012 mehr…
  • Seitz, M.; Maas, M.; Zimmermann, A.; Lienkamp, M.: Möglichkeiten zur kontinuierlichen Schätzung der Fahrerbeanspruchung im Serienfahrzeug. VDI-Berichte 2166, 2012, 237-249 mehr…
  • Seitz,M.; Matysiak, D.; Zimmermann, A.; Lienkamp, M.: Untersuchungen zur zeitlich optimierten Ausgabe von Fahrzeugmeldungen. 5. Tagung Fahrerassistenz, 2012 mehr…
  • Thomas Hierlinger, Prof. Dr. Markus Lienkamp, Martin Hammer, Georg Walder, Olaf Rüger: Sicherheitskonzept von Elektrokleinstfahrzeugen der Zulassungsklasse L7e. crash.tech, 2012 mehr…

2011

  • Diermeyer, F.; Gnatzig, S.; Chucholowski, F.; Tang, T.; Lienkamp, M.: Der Mensch als Sensor - Der Weg zum teleoperierten Fahren. AAET – Automatisierungssysteme, Assistenzsysteme und eingebettete Systeme für Transportmittel 2011 , 2011, 119-135 mehr…
  • Haslbeck, A.; Seitz, M.; Kohlmann, M.; Popova, S.; Krause, M.; Eichinger, A.: Das Usability-Labor am Lehrstuhl für Ergonomie. Ergonomie aktuell , 2011, 21-23 mehr…
  • Ressle, A.; Fuerst, F.; Koelzow, T.; Lienkamp, M.; Heissing, B.: Field Effectiveness Calculation of Integrated Safety Systems. SAE Technical Paper 2011-01-1101, 2011 mehr…
  • Ressle, A.; Fürst, F.; Lienkamp, M.: Method to estimate the field effectiveness of an automatic braking system in combination with an adaptive restraint system in frontal crashes. 22nd International Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles, 2011 mehr…
  • Seitz, M.; Zimmermann, A.; Dlugosch, C.; Haslbeck, A.; Bengler, K.; Lienkamp, M.: Pupillometrie als Werkzeug zur Erfassung der Fahrerbeanspruchung im Nutzfahrzeug. VDI-Berichte 2134, 2011, 105-115 mehr…
  • Tigges, G.; Lienkamp, M.; Schwertberger, W.; Dörner, K.: Aufmerksamkeitserhaltende Fahrerassistenz im Lkw. 2. Automobiltechnisches Kolloquium München, 2011 mehr…

2010

  • Gnatzig, S.; Bammer, M.; Kraus, S.; Heißing, B.: Manoeuvre Recognition and Prediction for Driver Assistance Systems using Hidden Markov Models and Modifiers. AVEC 10, 10th Int. Symposium on Advanced Vehicle Control, 201022.-26.08.2010 mehr…

 

<- Zurück zu: Forschungsfelder