Die Idee

Nach der erfolgreichen Teilnahme an der Indy Autonomous Challenge (IAC) und der Autonomous Challenge im Rahmen der CES 2022 (AC@CES) , hat unser Team entschieden weiterhin den aktuellen Stand der Forschung im autonomen Motorsport zu demonstrieren. Die nächsten Rennen finden auf dem Texas Motor Speedway und dem Las Vegas Motor Speedway statt. Weitere Informationen zum Wettbewerb und den Terminen werden unter www.indyautonomouschallenge.com  veröffentlicht. Das Format wird eine High-Speed Passing Competition sein, wofür sämtliche Teilbereiche der AV-Software von Perception über Prediction und Planning bis hin zu Control entwickelt werden müssen.

Das Ziel

Das große Ziel ist es letztendlich jedoch unsere existierende Software am fahrdyanmischen Grenzbereich im Wettkampf gegen andere Objekte weiter zu verbessern und auf der Rennstrecke das Potential der Software zu demonstrieren. Um dieses Ziel zu erreichen, werden durch die einzelnen Teammitglieder Teilprojekte bearbeitet, die jeweils einen Beitrag zur gesamten Softwarearchitektur des Fahrzeugs liefern. Der Fokus liegt zum einem auf der interaktiven Trajektorienplanung mit mehreren Fahrzeugen im fahrdynamischen Grenzbereich, zum anderen auf der Umfeldwahrnehmung und Lokalization bei hohen Geschwindigkeiten. Um diese Ziele zu erreichen muss einerseits das Verhalten der gegnerischen Rennfahrzeug schnell und sicher prädiziert werden, andererseits muss das fahrdynamische Limit für die Regelung des Fahrzeugs ermittelt werden. Die Testfahrten mit dem Rennfahrzeug, einem Dallara IL-15, dienen dann zur Evaluierung der Echtzeitfähigkeit, Performance und Ausfallsicherheit der neu entwickelten Algorithmen.

Das Team

Die Technische Universität München (TUM) hat sich entschieden, an der AC@IAC mit einem eigenen Team teilzunehmen, das auf dem Wissen mehrerer Institute basiert. Das Team will verschiedene Funktionen für den Betrieb des autonomen Rennautos entwickeln und diese anschließend evaluieren. Die Mitglieder des Teams sind:

Frederik Werner

Teamlead

Control

 

 

Simon Sagmeister

 

Control

David Ziegler

Perception

Andreas Schimpe

 

Systems

Operations

Simon Hoffmann

 

Prediction

Object tracking

Matthias Rowold

 

Planning

Levent Ögretmen

 

Planning

Joscha Bongard

 

Control

Cecilia Zheng

 

Perception

Fang Yi-Hsiang

 

Perception

Michael Baumgartner

 

Prediction

Object tracking

Joe Francis

 

Systems

Operations

Dominic Ebner

 

Systems

Simulation

Alex Langmann

 

Planning

Johannes Betz

Consulting

 

Förderer

Das TUM Autonomous Motorsport Team wird in diesem Forschungsvorhaben von zahlreichen Unternehmen sowie Fördergebern unterstützt, welche im nachfolgenden aufgelistet werden:

Wissenschaftliche Veröffentlichungen

Betz, J.; Wischnewski, A.; Heilmeier, A.; Nobis, F.; Stahl, T.; Hermansdorfer, L.; Lohmann, B.; Lienkamp, M.; „What can we learn form autonomous level 5 Motorsport?“ at the 10th international Chassis Symposium “Chassis.Tech Plus 2019”, Munich, Juni 2018, doi: 10.1007/978-3-658-22050-1_12

Heilmeier, A.; Graf, M.; Lienkamp, M.;"A Race Simulation for Strategy Decisions in Circuit Motorsports" at the 21th International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC) 2018, Hawaii, October 2018,doi: 10.1109/ITSC.2018.8570012

Heilmeier, A.; Wischnewski, A.; Hermansdorfer, L.; Betz, J.; Lienkamp, M.; Lohmann, B.:"Minimum curvature trajectory planning and control for an autonomous race car" in Vehicle System Dynamics -  International Journal of Vehicle Mechanics and Mobility, pp. 1–31, June 2019, doi: 10.1080/00423114.2019.1631455

Stahl, T.; Wischnewski, A.; Betz, J.; Lienkamp, M: “ROS-based localization of a race vehicle at high-speed using LIDAR“ in E3S Web of Conferences, vol. 95, p. 4002, 2019, doi: 10.1051/e3sconf/20199504002

Betz, J.; Wischnewski, A.; Heilmeier, A.; Nobis, F.; Stahl, T.; Hermansdorfer, L.; Lienkamp, M.; „A Software Architecture for an Autonomous Racecar“ at the 89th Vehicular Technology Conference (VTC2019-Spring), Kuala Lumpur, 2019, doi: 10.1109/VTCSpring.2019.8746367

Nobis, F.; Betz, J. ; Hermansdorfer, L.; Lienkamp, M.: “Autonomous Racing: A Comparison of SLAM Algorithms for Large Scale Outdoor Environments“ in Proceedings of the 2019 3rd International Conference on Virtual and Augmented Reality Simulations - ICVARS ’19, 2019, doi: 10.1145/3332305.3332319

Palafox, P.;  Betz, J.; Nobis, F.; Riedl, K.; Lienkamp, M.:  "Fusing Semantic Segmentation and Monocular Depth Estimation for Enabling Autonomous Driving in Roads Without Lane Lines" in Sensors, vol. 19, no. 14, p. 3224, Jul. 2019,  doi: 10.3390/s19143224

Heilmeier, A.; Geisslinger, M.; Betz, J.;"A Quasi-Steady-State Lap Time Simulation for Electrified Race Cars" at the 14th International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies (EVER2019), Monaco, 2019, doi: 10.1109/EVER.2019.8813646

Wischnewski, A.; Stahl, T.; Betz, J.; Lohmann, B.; „Vehicle Dynamics State Estimation and Localization for High Performance Race Cars “ IFAC-PapersOnLine, vol. 52, no. 8, pp. 154–161, 2019, doi: 10.1016/j.ifacol.2019.08.064

Stahl, T.; Wischnewski, A.; Betz, J.; Lienkamp, M: “Multilayer Graph-Based Trajectory Planning for Race Vehicles in Dynamic Scenarios“ in 2019 IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC), 2019, doi: 10.1109/ITSC.2019.8917032

Hermansdorfer, L.; Betz, J.; Lienkamp, M: “ A Concept for Estimation and Prediction of the Tire-Road Friction Potential for an Autonomous Racecar“ in 2019 IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC), 2019, doi: 10.1109/ITSC.2019.8917024

Herrmann, T.; Christ, F.; Betz, J.; Lienkamp, M: “Energy Management Strategy for an Autonomous Electric Racecar using Optimal Control “ in 2019 IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC), 2019, doi: 10.1109/ITSC.2019.8917154

Wischnewski, A.; Betz, J.; Lohmann, B.: “A Model-Free Algorithm to Safely Approach the Handling Limit of an Autonomous Racecar“ in 2019 IEEE International Conference on Connected Vehicles and Expo (ICCVE 2019), Graz, Austria , 2019, doi: 10.1109/ICCVE45908.2019.8965218

Betz, J.; Wischnewski, A.; Heilmeier, A., Nobis, F.; Stahl, T.; Hermansdorfer, L.; Herrmann, T.; Lienkamp, M.;: “A Software Architecture for the Dynamic Path Planning of an Autonomous Racecar at the Limits of Handling“ in 2019 IEEE International Conference on Connected Vehicles and Expo (ICCVE 2019), doi: 10.1109/ICCVE45908.2019.8965238

Nobis, F.; Geisslinger, M.; Weber, M.; Betz, J.; Lienkamp, M.: "Learning-based Radar and Camera Sensor Fusion Architecture for Object Detection," in 2019 Sensor Data Fusion: Trends, Solutions, Applications (SDF), doi: 10.1109/SDF.2019.8916629

Christ, F.; Wischnewski, A.; Heilmeier, A.; Lohmann, B.: "Time-Optimal Trajectory Planning for a Race Car Considering Variable Tire-Road Friction Coefficients" in  Vehicle System Dynamics - International Journal of Vehicle Mechanics and Mobility, doi: 10.1080/00423114.2019.1704804

Betz, J.; Heilmeier, A.; Wischnewski, A.; Stahl, T.; Lienkamp, M.;: “Autonomous Driving - A Crash Explained in Detail“ in Applied Sciences, vol. 9, no. 23, p. 5126, Nov. 2019, https://doi.org/10.3390/app9235126

Stahl, T.; Betz. J; Diermeyer, F. : “Runtime Verification Concept for Autonomous Vehicles – Exemplary Study for the Planning Module of an Autonomous Race Vehicle“ in 23rd IEEE International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), September 2020, Rhodes, Greece, accepted, Fulltext (Preprint)

Nobis, F.; Betz. J; Lienkamp, M.: “Exploring the Capabilities and Limits of 3D Monocular Object Detection - A Study on Simulation and Real World Data“ in 23rd IEEE International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), September 2020, Rhodes, Greece, accepted, Fulltext (Preprint)

Herrmann, T.; Passigato, F.; Betz. J; Lienkamp, M.: “Minimum Race-Time Control-Strategy for an Autonomous Electric Racecar“ in 23rd IEEE International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), September 2020, Rhodes, Greece, accepted, Fulltext (Preprint)

Stahl, T.; Betz. J: “A Scenario Generator for Evaluating Path Planning Algorithms for Autonomous Driving” in 15th International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies (EVER2020), May 2020, Monaco, France, accepted, Fulltext (Preprint)

Nobis, F.; Papanikolaoi, O.; Betz, J.; Lienkamp, M: “Persistent Map Saving for Visual Localization for Autonomous Vehicles: An ORB-SLAM Extension” in 15th International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies (EVER2020), May 2020, Monaco, France, accepted, Fulltext(Preprint)

Hermansdorfer, L.; Betz, J.; Lienkamp, M: “Benchmarking of a software stack for autonomous racing against a professional human race driver” in 15th International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies (EVER2020), May 2020, Monaco, France, accepted, Fulltext(Preprint)

Heilmeier, A.; Graf, M.; Betz, J.; Lienkamp, M.: ““Application of Monte Carlo Methods to Consider Probabilistic Effects in a Race Simulation for Circuit Motorsport,” Applied Sciences, vol. 10, no. 12, p. 4229, Jun. 2020, doi: https://doi.org/10.3390/app10124229

Heilmeier, A.; Thomaser, A.; Graf, M.; Betz, J.: “Virtual Strategy Engineer: Using Artificial Neural Networks for Making Race Strategy Decisions in Circuit Motorsport,” Applied Sciences, vol. 10, no. 21, p. 7805, Nov. 2020, doi: https://doi.org/10.3390/app10217805

Wischnewski, A.; Betz, J.; Lohmann, B.: „Real-Time Learning of Non-Gaussian Uncertainty Models for Autonomous Racing“ in 59th IEEE Conference on Decision and Control (CDC), Jeju Island, Republic of Korea, December 2020, accepted

Herrmann, T.; Wischnewski, A.; Hermansdorfer, L.; Betz, J.; Lienkamp, M.: „Real-Time Adaptive Velocity Optimization for Autonomous Electric Race Cars“ in IEEE Transactions on Intelligent Vehicles, under Review

Hermandorfer, L.; Trauth, R.; Betz, J.; Lienkamp, M.: „End-to-End Neural Network vor Vehicle Dynamics Modeling“ in 3rd IEEE Conference on Optimization and Modeling of Complex Systems, Agadir, Morocco, December 2020, under review